18 May, 2024 | stalose.com

Stalose Zprávy | Zbořil: Vyhnat Muchu z Prahy je neuvážené rozhodnutí

_antialias_6760a7e8-d118-11ea-b311-003048df98d0_a0a7d9c03537baa203eafd69a348b24a.jpg

« NĚCO Z HISTORIE » V našem historickém okénku bychom si mohli připomenout Alfonse Muchu, 24.července uplynulo 160.výročí jeho narození.

Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy​.cz

29. července 2020 — 03:20


Co nám k jeho osobě řeknete, pane Zbořile?

„Je to zajímavá osobnost, o které jsem si myslel, že není třeba příliš mnoho řečí, ale tím, že pražské zastupitelstvo podniklo takový definitivní útok jak odsunout nebo doslova vyhnat Muchovu Slovanskou epopej z Prahy, tak si myslím, že to stojí za to ho připomenout,” uvedl v rozhovoru pro Prvnizpravy​.cz Zdeněk Zbořil.

Svět nám epopej závidí, hovoří o tom návštěvy…

Záležitost s přesunem Slovanské epopeje do Moravského Krumlova je opravdu hodná pozornosti. Myslím, že už na první výstavě v Paříži, tehdy ještě nedokončeného díla ve dvacátých letech, vidělo epopej asi šedesát tisíc návštěvníků a při posledním turné Slovanské epopeje do Japonska už tam bylo 650 tisíc návštěvníků.

A my se nemůžeme dohodnout zda to dílo věnované Praze nejenom Alfonsem Muchou, ale také rodinou Cranových, která byla panslavisticky orientovaná, může zůstat v Praze, jestli to nebude urážet veřejnost,”

říká Zdeněk Zbořil.

Pro novodobý výklad historie se asi Muchovo dílo nehodí mít moc na očích…

„Kdybychom nevěděli, že tady existuje Prohlášení Evropského parlamentu, které tady propaguje komisařka Věra Jurová, že je třeba vykládat historii jinak néž v minulosti. Říká to dáma, která je vzděláním právník. Tam se píše, že jedním z těch projevů současného kriticismu vůči EU je slovanský panslavismus. Samozřejmě Alfons Mucha nepředpokládal , že bude jednou EU považovat panslavismus za myšlenku důležitou, protože existoval pangermanismus, kdy se nejenom v díle Richarda Wagnera objevovala pangermánská ideologie , ale stavěly se památníky v Bavorsku, Walhalla, kde jsou od Fridricha Barbarosy snad všichni císaři svaté říše římské kmenů germánských . A právě Muchova epopej byla odpovědí, pravda je, že nebyla hned ve dvacátých letech uměleckou veřejností s radostí přijímána. Možná, že v tom roli hráli peníze, ale zejména ta doba byla posedlá modernou. A tady vzniká dílo hodné 19.století a bylo motivované ideologicky a ve prospěch slovanství , takže to je oříšek co s tím dělat, ale jako dokument doby to je velice významné dílo. Navíc s těmi německými malíři, kteří malují členy štaufské dynastie, je to nesrovnatelné, protože je to veledílo a namalované člověkem, který uměl malovat .

Navíc Slovanská epopej je předobrazem velkolepých historických filmů. Ten velký formát, atypický formát je předvojem toho, co se teprve objeví, nejenom v letech třicátých, ale hlavně když se objevil 70mm film

‚” upozorňuje Zdeněk Zbořil..

„Alfons Mucha je člověkem své doby, měl různé představy o výtvarném umění, ale vyhnat ho z Prahy do Moravského Krumlova, který je mimo kulturní centrum, Japonci prostě do Moravského Krumlova nepojedou, ale vyhnat ho je né dobře uvážený čin a ví Bůh, zda se to nebude jednou napravovat jako americké pomníky a obrazy významných mužů americké minulosti, ” dodáváZdeněk Zbořil.

Podrobnější analýzu si můžete poslechnout v následujícím rozhovoru Zdeňka Zbořila pro Prvnizpravy​.cz.

[embedded content]

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)




https://www.stalose.com/item-154617-